Malazańska Księga Poległych Wiki
Advertisement

K'Chain Che'Malle – jedna z czterech ras założycielskich, mityczny raptoidalny lud, w XII w. snu Pożogi uznawany za wymarły. Ze względu na gadzią proweniencję K'Chain Che'Malle określali się jako dzieci smoków.[1] (MKP1, MKP3, MKP6-7, MKP9-10)

K'Chain Che'Malle posługiwali się techniką, ich siedliska posiadały zdolność unoszenia się i przemieszczania się w powietrzu.

Nazwy[]

W wyniku sporadycznych wrogich kontaktów Letherczycy uznali K'Chain Che'Malle za demony i nadali im nazwę kechra. (MKP7)

Tiste Edur nazywali ich "Kashanami". (MKP5)

Historia[]

K'Chain Che'Malle byli pierwszą rasą założycielską, poprzedzającą Jaghutów.

W celu powiększenia swojej magicznej potęgi matrony K'Chain Che'Malle odtworzyły pierwotną krótkoogonową odmianę swojej rasy - K'Chain Nah'ruk. Na wielkim placu położonym na Stratem K’Chain Che’Malle toczyli rytualne wojny. Rytuały zostały porzucone w związku z buntem krótkoogonowych. W czasie tej wojny większe straty w bitwach ponosili K’Chain Che’Malle, co powodowało odwet matron, dokonywany przy pomocy magii.

Na Genabackis[]

  • W prehistorii K'Chain Che'Malle zamieszkiwali półwysep Morn – ich cywilizacja w tym miejscu zniknęła przed 299 tysiącleciem przed snem Pożogi[2].
  • Przy pomocy przemieszczających się w powietrzu fortec K'Chain Che'Malle bez powodzenia usiłowali opanować kontynent kontrolowany przez Deragoth, tj. przyszłe Siedem Miast.
  • W 298665 roku przed snem Pożogi nastąpiło uwolnienie duszy matrony z rozdarcia w Morn wiodącego do grot Chaosu; matrona uwolniła się z grobowca w XI-XII w Pożogi i ożywiła łowców K'ell; ta oszalała matrona był kontrolowana przez Jaghuta Domina.
  • W 1164 r. snu Pożogi podczas bitwy o Koral użyci zostali ożywieni łowcy K'ell oraz Odprysk Księżyca, jedna z latających twierdz K'Chain Nah'ruk.

W Letherze[]

  • Prowadzili wyniszczającą wojnę zapoczątkowaną przez Forkul Assailów.
  • Po strzaskaniu Kurald Emurlahn armia K'Chain bez powodzenia przeciwstawiła się inwazji Tiste Edur i Tiste Andii na Lether, po czym prawdopodobnie K'Chain Che'Malle przenieśli się w głąb tego kontynentu, walcząc podczas tej migracji z Awlami.
  • K'Chain Che'Malle toczyli wyniszczającą bratobójczą wojnę z wywodzącymi się od nich K'Chain Nah'ruk, w wyniku tej wojny Nah'ruk zostali odesłani z fizycznego świata.
  • wielkie siedlisko Nah'ruk w górach na pograniczu Niebieskiej Róży zostało zniszczone przez dwunastu Eleintów.
  • K'Chain Che'Malle wymierali z powodu ochłodzenia klimatu - próby uszczelnienia wielkiego podziemnego siedliska na zachodzie Letheru[3], okazały się nieskuteczne.
  • ostatnie zamieszkałe mobilne siedliska K'Chain Che'Malle zakorzenione były na Pustkowiach; do XII w. snu Pożogi K'Chain Che'Malle z zakorzenionego na Pustkowiach Acyla stoczyli wojnę z mieszkańcami Ampelasa i eksterminowali ich.
  • W latach sześćdziesiątych dwunastego wieku snu Pożogi (1169 r.?) K'Chain Che'Malle z Acyla:
    • zapewnili sobie znających taktykę dowódców wojsk, porywając na Pustkowiach Łowców kości Geslera i Chmurę, i ustanawiając ich odpowiednio Śmiertelnym Mieczem i Tarczą Kowadłem,
    • stoczyli zwycięską bitwę z Nah'ruk, poświęcając swoją oszalałą matronę i wykorzenioną siedzibę; w bitwie tej wziął również udział Icarium, który kierując Ampelasem Wykorzenionym, zniszczył ostatnie latające twierdze Nah'ruk oraz wbudował Ampelasa w wielkie rozdarcie, którym przybyli Nah'ruk, zaś ocalały z masakry Ampelasa robotnik Sulkit przekształcił się w matronę Ampelasa.

Anatomia[]

Dwunogi biegający gad, znacznie przerastający wysokością człowieka (człowiek sięgał do stawu biodrowego łowcy). Poszczególne kasty różnią się od siebie. (MKP9)

Kasty[]

W zhierarchizowanej i wyspecjalizowanej strukturze siedliska K'Chain Che'Malle poszczególne grupy osobników pełniły szczególne funkcje i w związku z tym odróżniały się wyglądem zewnętrznym. Odmiennymi postaciami wyróżniali się:

  • matrona – matka osobników zamieszkujących siedlisko, władczyni siedliska, osobnik o wielkich wymiarach;
  • Shi'Gal – zabójcy odpowiedzialni za bezpieczeństwo matrony, jedyna postać K'Chain Che'Malle, posiadająca zdolność do lotu w powietrzu[4], matronę chroniło trzech takich zabójców;
  • strażnicy Jan – strażnicy matrony;
  • łowcy K'ell – żołnierze wyposażeni w kończyny górne zaopatrzone w ostrza zamiast dłoni – pierworodne osobniki w miotach;
  • Ve'Gath - podstawowa postać żołnierza, ich narodzinom towarzyszy wielki ból;
  • robotnicy - prawdopodobnie o różnych specjalizacjach (np osobnik karmiący, który nie posiadał oczu i miał kończyny górne zakończone mackami);
  • osobniki bezpłciowe - mogące się dalej różnicować - np. jedyna córka – przyszła matrona.

Biologia[]

Żyworodne, występuje dymorfizm płciowy, słaba tolerancja niskich temperatur - zmiennocieplność, mechaniczne symbionty układu pokarmowego, komunikacja chemiczna. Długowieczne, ich wiek zależy od klasy - łowcy K'ell żyli do 1000 lat, umierając nagłą śmiercią, zaś Shi'Gal i matrona nie mieli takich ograniczeń wiekowych[5]. Matrona i jedyna córka były w stanie zmieniać kształt, tworzyć dodatkowe oczy itp. zarówno u siebie, jak u innych za pomocą tzw. posmaków.

Magia[]

K'Chain Che'Malle nie pojmowali czarów tak jak inne rasy, nie korzystali z grot. "Samo życie to czary . Jego esencja, jego dusza, jest magiczna. Każda reakcja chemiczna, każdy akt posłuszeństwa i współpracy, kapitulacji i walki, we wszystkich wyobrażalnych skalach, jest partnerem czarów. Jeśli zniszczycie magię życie również czeka zagłada"

Latające twierdze[]

Mogły być to wydrążone góry przebudowane w latające twierdze, jakimi posługiwali się Nah'ruk oraz wielkie budowle, występujące na Pustkowiach Letheru.

Miasto (Ampelas) dzieliło się na kilka części:

  • Korzeń - znajdowała się tu maszyneria zapewniająca funkcjonowanie miasta oraz jego lot.
  • Karmnik - znajdowały się w nim kadzie pełne grzybów oraz zagrody orthenów i grisholi
  • Macica - miejsce, gdzie przeprowadzane były operacje na młodych osobnikach, np. przytwierdzanie mieczy łowcom K'ell
  • Serce
  • Oczy - siedziba matrony
  • Czoło - szczyt miasta

Wykopaliska[]

W XI-XII w. snu Pożogi praktycznie wykorzystywane były artefakty K'Chain Che'Malle z ich obrabowanych grobowców. Np. ostrze połączone z kośćmi ludzkiego przedramienia pozwalało na bezpośrednią łączność pomiędzy dowódcami wojskowymi, będącymi członkami wewnętrznego kręgu cesarza Kellanveda, władcy Imperium Malazańskiego.

Przypisy[]

  1. Z drugiej strony w dziele Dzieci T'mathy Heboric przywołuje informację, że to lodowata krew matrony sprawiła, iż na tym świecie narodziły się smoki. Z kolei Gu'Rull uważa, że wszelkie związki ze smokami są jedynie wymysłem - Dzieci Elanów. W rzeczywistości nie jesteśmy niczym w tym rodzaju. Sami sobie przyznaliśmy ten tytuł.
  2. W 298665 roku przed snem Pożogi znajdowała się tam opuszczone miasto i nekropolia K'Chain Che'Malle oraz opuszczone siedlisko Jaghutów
  3. W którego miejscu powstało Letheras
  4. Niemagiczną.
  5. Shi'Gal mógł żyć ponad 6 tysięcy lat.

Advertisement